Image TIP REDAKCE "Podle analýz řady odborníků dochází ve fotbalu k nejvýznamnějším změnám v rychlosti hry. Zrychlují se přihrávky, střely, klamné pohyby, obcházení soupeře, jednotlivý hráči, součinnost mezi nimi apod. Proto je velice důležité, abychom právě tyto aspekty promítli do samotného tréninkového procesu již u mládeže," říká autor dnešního článku Jakub Havránek.

Třetí a závěrečná část seriálu Vyvolání čísel, která se nejvíce přibližuje zápasovým podmínkám, přirozeně rozšiřuje první a druhý díl. Vedle řešení souboje jeden na jednoho (1:1) a vlastního zakončení celé akce, se cvičení zaměřuje také na schopnost hráčů vypořádat s proměnlivou herní situací, podobně jako ve cvičení Naraž si nebo jdi a řeš situaci 1:1 nebo také Souboj 1:1 se střelbou po výběru branky.

Pro svou jednoduchou organizaci cvičení jej zvládnou i nejmenší hráči (přípravka, mladší žáci) a cvičení je vhodné zařazovat do hlavní části tréninkové jednotky, u hráčů je třeba pěstovat koncentraci.

Cíl herního cvičení:

Toto cvičení je právě zaměřeno na běžeckou rychlost, rychlost myšlení a schopnost rychle reagovat, klamání soupeře, obcházení protihráče, rychlé a efektivní rozhodování a to vše v souboji jeden na jednoho (1:1), který by měl být zakončen střelbou. Variabilita cvičení navazuje pro bránící i útočící hráče situace velmi podobné utkání. Cvičení simuluje situaci, kdy hráč s míčem je jíž před bránícím hráčem.



Popis herního cvičení:

- herním prostorem je polovina hrací plochy
- jeden kužel je zhruba ve středu obranného kruhu
- zde jsou 4 obránci
- zbylé mety jsou rozestavěny do pomyslného obdélníku
- zde jsou na každé metě 2 ÚT
- stejně jako na obrázku
- ve středu obdélníku je jedna meta
- cvičení je určeno pro:
(a) 12 hráčů do pole
(b) 1 brankáře
- hráči jsou rozmístěni tak, jak to vidíme na obrázku
- útočníci (modří) dostanou číslo (od 1 do 4)
- trenér se postaví někam mimo prostor, aby akci viděl a byl slyšet
- cvičení zahajuje obránce
- vede míč k metě uprostřed obdélníku
- u této mety míč zastavuje
- zhruba 1 sec. před samotným zašlápnutím vyvolá trenér číslo (od 1 do 4)
- v tomto případě např. 4
- ÚT 4 startuje k míči
- obránce po zašlápnutí pokračuje v běhu
- obíhá kužel před pokutovým územím a atakuje útočníka
- ÚT přebírá míč
- vzniká situace 1:1
- útočník má za úkol vstřelit branku
- obránce má za úkol odebrat soupeři míč
- u hráčů podporujeme hlavně konstruktivní odebrání míče
- lze to udělat také tak, že odebere-li obránce konstruktivně míč a odvede jej na pozici
- z které vybíhal ÚT, dostane bod
- útočník získá bod, když vstřelí branku
- takto získávají hráči motivaci
- posuny hráčů po zakončení jsou takové, že obránce jde na pozici útočníka
- a útočník jde na pozici obránce

Varianty:

- trenér vyvolá číslo, ale útočí útočník, který je k tomuto číslu křížem
- v tomto případě ÚT. 2
- takto docílíme větší koncentrace hráčů
- hráči si počítají body a na konci cvičení vyhlásíme vítěze
- brankáři mezi sebou hrají o to, kdo pustí méně branek
- trenér vyvolává čísla pomocí matematického výrazu (např. 8 děleno 2)

Pomůcky:

- 1x velká branka
- 2x kužel
- 4x mety
- 10x míč



{comment}